Om onze website gemakkelijker en persoonlijker te maker, gebruiken we cookies en vergelijkbare technieken. Je kunt altijd zelf kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan. Lees hierover meer in onze cookieverklaring.
Makelen in Corona-tijd
Column van Ellen Jongbloed (juli 2020)
Inmiddels zijn we ruim drie maanden verder nadat het kabinet de sociale onthouding aankondigde. De eerste weken moest iedereen
echt wennen aan de anderhalve meter economie en alle andere maatregelen. Of je nu verplicht thuis moest werken, zelf je kinderen
moest onderwijzen, je ouders niet meer kon bezoeken of alleen naar de winkel kon voor de dagelijkse boodschappen, alles, maar
dan ook echt alles werd ineens anders.
Zo ook in de makelaardij. Wij hadden het geluk dat buiten de nodige restricties in de makelaardij er normaal doorgewerkt kon worden.
Maar hoe werk je "normaal" in een markt waar nog steeds veel meer vraag dan aanbod is? Waar je na aanmelding van een nieuw in
de verkoop gezette woning soms 30 tot wel 50 aanvragen krijgt en waar de druk en frustraties vooral bij woningzoekenden enorm hoog is.
"Ook tijdens deze gekke Corona tijden werd er goed met elkaar overlegd. Wij vonden het erg prettig dat De Laen
de veiligheidsregelingen rondom deze Coronacrisis goed in acht namen ivm ons pasgeboren kleintje. Dit hebben
wij bij andere makelaars wel eens anders gezien."
De dames van De Laen hebben het roer omgegooid om ondanks alle Corona perikelen toch zoveel mogelijk klanten op een goede manier
te kunnen bedienen. Met een hoog service level in het vaandel: respect voor ieder individu met zijn of haar eigen achterban in deze gekke
overspannen huizenmarkt in Corona-tijd. Het beperken van contactmomenten is het uitgangspunt geworden om risico voor eventuele
besmetting te voorkomen. Dus geen Open Huizendagen, geen bezichtigingen met meer dan twee personen, geen intakes/taxaties met
veel mensen in huis en geen gezellige koopakte-besprekingen met koffie en gebak voor onze (ver)kopers in één (kantoor)kamer.
Diverse protocollen werden door de dames omgegooid met als grootste verandering de manier van verkoop.
"Heel prettig om met De Laen, in ons geval met Nadine, zaken te doen. Wij stonden met de verkoop aan de
vooravond van de Corona crisis maar door het daadkrachtig handelen en geruststelling is alles heel netjes
en goed afgehandeld. Top!!"
Wij zijn half maart 2020 direct gestart met zelfgemaakte "bezichtiging-films." Het woord zegt het al: een video #vlog waarin de kijker meekijkt,
zoals wij normaliter een bezichtiging zouden doen. Het is zeker niet de bedoeling om geïnteresseerden op basis van een "alleen" een video te
laten kopen. Wel blijken op deze manier meer (alle) kandidaten de kans te krijgen om virtueel een woning te kunnen bezichtigen. Uiteindelijk
worden er in overleg met verkopers een beperkt aantal kandidaten uitgenodigd om op basis van de film een fysieke bezichtiging te doen.
"Terwijl de lock-down door Corona net begon stelde onze makelaar Ellen een passende aanpak voor, die door zowel
ons als de kijkers goed werd ontvangen. Ook zaken zoals het maken van de foto's en het meetrapport werden op
professionele wijze uitgevoerd, met oog op de Covid19 maatregelen. Ons huis is bijzonder snel en op een prettige
wijze verkocht."
Nu - drie maanden verder - kunnen wij concluderen dat het goed werkt. Meer kansen voor kandidaten, meer rust voor verkopers en voor iedereen in
dit proces beduidend meer zekerheid met minder risico. Zelfs nu steeds meer versoepelingen van maatregelingen worden doorgevoerd, blijven wij deze
methode voorlopig handhaven. Van zowel verkopers als kopers krijgen wij veel positieve reacties en begrip.
Misschien is dit wel het nieuwe normaal in de makelaardij.
De Laen, zo veel meer!
In ieder geval werken wij dit concept verder uit met een gezonde dosis humor, verstand én met alle voorzichtigheid die wij kunnen bieden. #staysafe #stayhealthy